Alla inlägg den 30 maj 2018

Av inger Nilsson - 30 maj 2018 13:10

Jag blir alltid firad på Mors Dag. Det har blivit så. Då mina barn var i tonåren så var dom upptagna av så mycket. Då sa jag, tänk på att på Mors Dag vill jag att ni kommer. Det var några år sedan alla är nu i 60-års åldern. Jag tycker att det är en fin tradition och skojigt också. De senaste åren har jag gjort smörgåstårtor och de uppskattas mycket. Min son Björn som är äldst läser upp instruktioner ur"Kommitterande för Mors Dag" Det fanns i en broschyr från 1920 med anvisningar om hur man skulle begå den stora dagen.

Paragraf 5: Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet där far i huset medverkar. Något vackert läses upp, utantill och hjärtats tack bringas Mor som är hemmets sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig Mors förståelse för all ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Mor sorg, suckar och bekymmer. Det finns 6 paragrafer att följa. De är verkligen roliga att läsa.

Jag kommer ihåg från min skoltid på 40-talet att vi alltid fick skriva och rita något vackert till mor. Under början på min lärartid fick barnen också skriva och rita. Det blev snart lite förlegat och det fanns ju barn som inte hade någon mamma.

Det varma sommarvädret i maj fortsätter. I går var det över 30 grader varmt och idag är det 28 grader så nu blir det dags för ett dopp i Gullsmorasjön

Jag skickar heta hälsningar till er alla och drick mycket vatten. Bloggtanten Inger 84 år

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards