Alla inlägg den 27 januari 2018

Av inger Nilsson - 27 januari 2018 12:13

Efter några riktigt kalla dagar minus femton grader har det nu blivit mildare och mycket snö har smält bort. Det tycker jag har varit bra. Det som är jobbigt med skiftande väder är att det blir så halt på småvägarna här. Det är tur att vi kan ringa och få sandat ganska snabbt.

Idag håller jag på och förbereder en liten fest som jag ska ha i morgon. Jag ska ha pajer, sallad och hembakat bröd. Till kaffet tar jag det enkelt. Det blir glasstrutar och kokostoppar. Då kommer barn och barnbarn och uppvaktar. Idag skiner solen och det är nollgradigt.

Jag ser fram mot februari. Då har det blivit mycket ljusare på morgonen och på kvällen.

Skatorna börjar bygga bon redan i januari. De bygger så stora bon att de måste börja tidigt för att få det färdigt. De samlar kvistar och grenar till boet.Ibland bygger de ovanpå det gamla så det blir ett riktigt höghus. Skatorna retas också med mina katter. De kan aldrig fånga en skata. Skatorna är alldeles för kvicka. Jag har inte sett till skatparet här än . Men de kommer nog snart. Hanen och honan är lika. Honan ruvar men hanen hjälper till att mata ungarna. Skatungarna lämnar boet efter ungefär en månad.

När jag var ute och hämtade ved så hörde jag talgoxarna säga "sitter du, sitter du". Oh, vad jag blir glad.

Kramar från bloggtanten Inger  

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards