Direktlänk till inlägg 28 december 2017

Julfirande

Av inger Nilsson - 28 december 2017 13:56

Julafton började hos Ingela med lunch. Hon hade gjort dopp i grytan bara för mig. Jag är den enda i familjen som tycker om det. Barnbarnen var ute och la en stor stjärna av granriskvistar. På eftermiddagen samlas vi utanför Ingela runt hennes runda bord. Där dricker vi glögg. Jag hade gjort äppelglögg med olika sorts kryddor. Alla tyckte den var god, ville någon ha en skvätt rom i så gick det bra. Sedan tände vi marshaller runt stjärnan och tänkte på nära och kära som inte finns bland oss nu. Vi sjunger julsånger och dansar lite runt stjärnan. Sedan är det viktigt att träffa julbocken någonstans i skogen. Han har lite paket och godis runt sig. Julbocken har funnits sedan barnbarnen var små- Det är Ingela som är så väldigt bra på att ordna kul aktiviteter. Sedan går var och en hem till sitt och förbereder knytisen för kvällen. Det blir mycket och god mat. Jag hade gjort omelett och saffranspannkaka. Vi har tomte förstås , i år var det Ingela. Vi delar ut julklappar. Jag ger barnbarnen bowling med buffe. Det är roligt att vi kan vara tillsammans och ha  kul. Juldagen bjuder jag på brunch med hembakat bröd, fruktsallad och potatisplättar m.m När barnbarnen fick syn på plättarna jublade dom. Det är deras älsklingsrätt. De säger att det finns ingen annan som kan göra så goda plättar. Ingela sa, du gör en heroisk insats med detta att gå upp tidigt och fixa allt. Jag tycker bara det är kul.

Jag önskar er god fortsättning och Ett Gott Nytt År. Kram från Bloggtanten 83 år några veckor till  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards