Alla inlägg den 13 september 2017

Av inger Nilsson - 13 september 2017 13:59

I min förra blogg berättade jag om att min tvillingsyster Sylvie ocj jag började i skolan 1940, sex år gamla. Vi fick inga smörgåsar. De fick vi ta med hemifrån. Men vi fick en liten flaska mjölk. Jag tyckte det var jätteläskigt att ta bort kapsylen, därunder gömde sig en stor klump grädde, usch. Jag försökte pilla bort den och gömma den så gott jag kunde. Vilka minnen jag har. Jag tänker också på alla fina skolplanscher som fanns med under min skoltid. De illustrerade verkligen på ett bra sätt både blommor och djur. Kofamiljen på bilden köpte jag i småskolan när den skulle byggas om på 60-talet. Jag har flera skolplanscher i mitt lilla museeum på blommor, djur och en fin bild från ett skomakeri. Dessa bilder togs bort under min lärartid. Jag tycker att det skulle vara roligt att visa sådana bilder än idag. Barnen hade ju kunnat prata och skriva och lära sig vad hela kofamiljen heter. Det är viktigt att barnen får berätta för varandra och inte bara sitta och titta i paddan. Jag har också kvar en liten bokstavslåda av papp. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var roligt att lägga och skriva ord. I religion hade vi bilder som vi fick klistra upp i en bok när fröken hade läst högt. I trean fick vi börja i Segeltorps skola.

Lite poesi:jAG ÖNSKAR JAG VORE EN LITEN,LITEN MUS.SOM FICK EN EGEN LITEN VRÅ UTI DITT HJÄRTAS HUS.

Kramar från Bloggtanten 83 år  

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards