Alla inlägg den 20 september 2016

Av inger Nilsson - 20 september 2016 17:28

Nu är det full fart med höstbestyren i trädgården. Men hur ska det gå med den afrikanska liljan som har blommat så fint.Den satt i en kruka som spruckit. Jag började med att ta sönder krukan så jag fick ut liljan. Det var bara rötter som hade slingrat runt varandra. Omöjligt att med en spade  dela på den. Jag fick ta en yxa och hugga itu. Jag tog bort en massa rötter och delade liljan i två delar. Nu tycker jag att det är ett under om den klarar min hårdhänta behandling.

Jag har tagit bort mina fina prydnadsgräs från en rabatt.De tog över mina liljor så att de inte syntes. Jag fick be min son Björn att hjälpa mig och gräva upp dom. Bussig som han är så grävde han de nya groparna där de skulle sitta också. De var så fina små tuvor från början och jag hade väl inte tankar på att de skulle bli så stora och höga. Det blir nog bra att ha dom i skogskanten Det är fler växter som jag måste  dela på bl.a kantnepeta, nävor och alunrot. Det är kul att planera min trädgård tycker jag. Jag tycker min humleportal är jättefin.

Här kommer en liten söt sång från Majas Alfabetssånger.

HUMLEN KLÄTTRAR SÅ VILD OCH SÅ TOKIG, SLÅR KNUT PÅ SIG SJÄLV OCH BLIR ALLDELES KROKIG. DEN HÅLLER SIG FAST I MINSTA GREJ, OCH OM JAG SATT STILL TOG DEN NOG TAG I MEJ. DEN SLINGRAR OCH VÄXER SOMMAREN LÅNG OCH VÅRT PARASOLL BLEV EN HUMLESTÅNG. SEN FÅR DEN KOTTAR, LJUSGRÖNA FINA, DOM BRUKAR JAG HÄNGA I ÖRONEN MINA.

Arbete ger hälsa och välstånd påstås det. I alla fall en god hälsa, det är bra. Välstånd   vete sjutton vid min ålder.

En trevlig höst önskar jag er Bloggtanten


Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards