Alla inlägg den 22 september 2015

Av inger Nilsson - 22 september 2015 16:42

Nu har jag satt i gång med höstjobbet i trädgården. Jag har olika rum i trädgården. Mitt första rum jag gjorde iordning var Sinnenas trädgård. Där har jag vinbärsbuskar som jag klippt, blommor av olika slag och lite bjällror som låter. Där finns också en rosa rosenbuske som doftar underbart och en Austin ros med stora röda blommor. Förra hösten  köpte jag ett minireningsverk som installerades. Då fick jag ett ganska stort område uppgrävt. Det var inte så kul just då. Men jag planerade då en ny trädgård som jag kallar Lavendellunden. Efter mycket jobb har den blivit riktigt fin. En grusgång som leder upp till lunden kallar jag för Rosengången. På Mors Dag fick jag fem buskrosor vita och rosa bl.a en ros som heter Mozart och blommar med enkla blad. Den rosen är min favorit. Sedan har jag gjort två stenpartier. Ett med bara lavendel. Det andra partiet med olika blommor och gräs. Jag var till Granngården i Gnesta och köpte många olika slags lökar och planterade ut lite varstans. Jag har också ett ställe som jag kallar Skuggträdgården. Där har jag olika skuggväxter bl.a stor daggkåpa och funkia. Sen har jag en liten Köksträdgård med olika kryddor och lite jordgubbar. Det är härligt att kunna gå ut och hämta färska kryddor. Framför mitt hus har jag många sittplatser. Den platsen kallar jag för En Stunds Vila i Solen. Jag har många olika platser ute i trädgården med möbler så jag kan sitta i solen och när det är för varmt i skuggan.  Som ni förstår tycker jag det är kul med trädgård och design. Jag sätter ut en del pryttlar i trädgården, gamla kannor, silverskedar, olika djur mm. Jag har också satt upp ett konstverk på Snickarbodsväggen som föreställer havet. Men jag har bara fem minuters väg till vår härliga badsjö. Jag får många bra tips i trädgårdstidningar. 

STILLA DIG EN STUND OCH TA TILL VARA ALLT VACKERT DU HAR OMKRING DIG. Det kan vara en blomma inne eller en blomsterbalkong eller ett träd utanför ditt fönster. Det behöver inte vara en stor trädgård.

Kramar till er alla från bloggtanten Inger 81 år.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards