Alla inlägg den 7 september 2015

Av inger Nilsson - 7 september 2015 14:43

Natten till söndagen blev det ett rejält åskväder. Det brakade löst ordentligt och blixten slog ned en liten bit från mitt hus i transformatorstationen. Jag är inte så åskrädd men då tyckte jag att det var jätteotäckt. Elen försvann förstås och det dröjde till kvällen innan Tälje Energi hade fixat. De fick byta ut hela transformatorn. Det hör till saken att jag skulle laga mat. Vi skulle fira Jannes 60-årsdag. TYPISKT!!! Jag fick ta mig en tur till vedboden för att hämta stickor och ved och tända i spisen. Det är viktigt att ha en vedspis när man bor på landet och ibland blir utan el. Det tog ju lite längre tid med matlagningen. Vatten fick jag hämta i regnvattenstunnorna. Vatten var det ingen brist på. Kastruller hade jag på spisen så jag fick varmvatten att diska med. Man blir verkligen bekväm. Vi fick inte el här förrän 1977. Innan hämtade vi alltid vatten och ved. Men vi bodde inte här permanent innan elen kom utan bara på fritiden. Barnen ville ju gärna se på TV så vi hade en liten TV som gick på bilbatteri. Det var inte populärt när batteriet tog slut och bilden blev mindre och mindre. Det lilla torpet Lövvreten köpte min morfar. mormor och mamma 1939. Då var min tvillingsyster Sylvie och jag fem år. Alla år sen dess har vi varit där på skollov och semestrar. Så vi är uppvuxna med att inte ha det så bekvämt. Det var fotogenlampor och jordkällare för maten som gällde. Nu bor jag i ett hus som vi byggde på en utäga till torpet Lövvreten 1966. Jag kallar det för Täppan. För de som brukade det lilla torpet Lövvreten sa att de skulle gå ner till Täppan. De brukade jorden där. Jag har bara några minuter till Lövvreten och den fina sjön. Jag tycker det här är min plats på jorden.

LEV GOTT kramar från Bloggtanten Inger

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards