Alla inlägg den 9 april 2015

Av inger Nilsson - 9 april 2015 10:13

När man går runt i trädgården och ser att blåsippor och vitsippor slagit ut då blir jag glad.

Lite roligt att veta om blåsippan.

Blåsippan var förr en uppskattad läkedomsört.Man tyckte(felaktigt) bladen hade form av människans lever, därför fick örten rykte om sig att vara bra mot allehanda sjukdomar i levern. I Tyskland kallas den alltjämt för leverblomma(Leberblumchen) På latin heter den ju Anemone hepatica. Frukterna sprids genom att myror suger ur olja ur fruktväggarna.

Vitsippan Anemone Nemorosa har en jordstam från vilken blommorna växer upp. Jordstammen kan bli en meter lång. Jag har  en liten vitsippsäng. Den milda doften av blommorna är härlig. Fröna sprids på samma sätt som blåsippan. Fakta har jag tagit från en bok Runt i naturen, Sveriges Radio, Utbildningsprogram. Jag har sparat olika faktaböcker om växter och djur som jag använde i skolan när jag jobbade som lärare.

Blomsterhälsningar från en jordnära Bloggtant

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards