Alla inlägg den 22 mars 2015

Av inger Nilsson - 22 mars 2015 12:00

Efter många solskensdagar med plusgrader är det nu kallt och blåsigt. När jag tittar ut ser jag snötyngda granar. Nu får trädgårdsjobbet ta lite paus. Jag får nöja mig med att läsa trädgårdstidningar. Jag tycker det är ett nöje och man får många trädgårdstips. Jag bor sex mil från Stockholm på landet. Jag är omgiven av skog. Vi har fått fälla många träd för att få en fin trädgård och lite mer solsken. Min son Björn och några andra killar hjälper till med trädfällningen. Jag har en stor vedklyv och klyver veden. Det tycker jag är kul. Det går åt mycket ved hos mig till mina två härliga kaminer.

Tranparet har nu kommit hit. De häckar vid en liten sjö nära mig. Jag har bott här i trettiosju år och varje år har de kommit i mitten av mars. I år kom de  senare så jag trodde att det hade hänt dom något. Det kan ju hända mycket under flygningen hit. Jag undrar om ungarna tar över när föräldrarna har gått bort. Det skulle vara intressant att få veta. Ett annnat vårläte jag gillar är duvans. Tre år i rad har jag hört duvans läte den 12 mars första gången. De är till att vara punktlig. Mamma berättade att när tvillingsyrran och jag var små så sa vi när vi hörde duvan, "barnen pratar i skogen".

Det är roligt att plocka de första små gula solarna i dikeskanten. Tussilagons blad innehåller ett slemlösande ämne s.k saponein. Te på blad eller rök ansågs hjälpa mot hosta. Namnet hästhovsört har man trott var en förvrängning av hosthävsört ( den hävde hostan). Jag tycker att de stora bladen som kommer senare på våren liknar en hästhov. 

Här kommer en söt liten sång om Tussilagon ord:Tyra Macfie, musik: Bertil Wallin.

Lilla Tussilago, lilla Tussilull, har du målat kjolen din med solens klara gull?

Då du ler emot mej uppå dikeskant, lyser det som våren själv så gult och nytt och grant.

Lilla Tussilago, vill du lära mej sprida lite solsken, söka likna dej.

Visst ska vi sprida solsken så mycket som möjligt. Kram från Bloggtanten Inger 81 år


Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards