Alla inlägg den 16 mars 2015

Av inger Nilsson - 16 mars 2015 17:22

Mamma katt fanns i huset när hon fick sina tre ungar Vanilj, Saffran och Lakrits. Vaniljs personlighet är mycket lik sin mamma Honsan. När mamma katt levde så var hon väldigt närgången och kelig. Hon nöp mig i  kinderna och  i näsan.  Hon ville gärna sitta i knät och ligga och sova där. Det är intressant att se samma beteende på Vanilj som på mamma katt. Vanilj springer ofta upp till våra hus vid sjön precis som Honsan gjorde. Det kan ju inte vara ärvt från kattmamman utan Vanilj vill nog ha ett litet större revir än syskonen. Hon hörs verkligen när hon kommer in och vill ha mat. Då har hon ett speciellt läte. Jag hör alltid vilken katt som kommer in.

Saffran  pratar mycket både när han går ut och kommer in. När han är hungrig säger han till på ett mycket bestämt sätt. Han hoppar upp på kylskåpet där han sitter och äter. Saffran är en hankatt med stor aptit så jag tror att han vill sitta ensam och äta sin fisk. Det är hans favoritmat. Katt-tjejerna är inte så begivna på kokt fisk och tur är väl det. Alaska Pollock är ju ganska dyrt.  Saffran vill inte sitta så mycket i mitt knä men han ligger i min säng om nätterna antingen vid fötterna eller som en sjal om min hals. Hans bordsskick är inte det bästa. Han tar maten med tassen och slickar i sig. Det ser väldigt kul ut. En gång när jag hade gjort iordning köttfärssmet och jag gick ifrån ett tag då ser jag Saffran sitter och tar färsen med tassen och äter. Då springer jag efter min kamera och får en rolig bild.

Lakrits är en liten  mild kattfröken. Hon gör inte så mycket väsen av sig Men är otroligt social och kelig. Klär jag på mig så vill hon gå med ut. På dagarna tar jag mig en liten tupplur och då vill hon vara med. Jag har en luddig jacka som jag tar på mig då. Det ser hon och sätter sig och jamar och vill komma med. Hennes favoritplats är gungstolen med ett fårskinn. Så fort jag går förbi rullar hon runt och vill ha kel. Hon är inte så mild när det gäller jakt. Hon tar många möss och sorgligt nog en och annan fågel. Katterna lever verkligen två skilda liv ett  vilt och ett socialt. Det är härligt att få så mycket kärlek av dom och att kunna ge och vara behövd. Jag har en kattlucka så katterna kan gå som dom vill. Men när jag är inne så sätter dom sig vid dörren och jamar.Då ska jag öppna dörren istället. När jag säger ska du gå ut så svarar dom med ett jamande. En del kommandon kan dom också t.ex lägg dig ner och kom här. Det skulle vara intressant att veta hur mycket är invant beteende. Saffran kommer också varje morgon när jag tar kaffekoppen och äter frukost. Då vill han ha en macka som han slickar av smöret på. Jag lät honom komma upp på bordet en gång. Sen ska det vara så varje dag men bara på morgonen. Har katter något minne eller? Det vore kul att veta. Dom ser också på gången och rörelser när det kommer någon dom känner igen.Då sitter de lugnt kvar och tittar. Kommer det någon okänd rusar de ut genom katt luckan.

Många kramar från Bloggtanten och hennes gulliga fyrtassar

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards