Alla inlägg den 25 januari 2015

Av inger Nilsson - 25 januari 2015 16:10

 Nu har det snöat väldigt mycket. Det är tur att jag har sparken för det är jättehalt under snön. Men det är verkligen ett vackert landskap med all snö som ligger på träden. I år hade jag tänkt att vänta lite med att sätta frön. Sätter man för tidigt blir alla plantor så gängliga. Jag upptäckte att man kan sätta penseefrön i januari så det har jag gjort. Fröna är så små  så man förstår att det tar tid för dom att gro. Jag tycker det är kul att  utmana våren lite. Min tvillingsyster och jag har haft våra födelsedagskalas. Jag hade på lördagen och Sylvie på söndagen. Vi hade våra nära och kära med respektive hos oss. Min syster och jag har alltid varit nära med barnen. Nu bor vi inte långt ifrån varandra här på landet så vi hörs varje dag. Sylvies sambo dog i höstas och min sambo för snart 10 år sen. Då är det fint att ha varandra.

Jag tänkte på att vi hade likadana kläder till vi var tretton år. Vår mamma var duktig på att sy alla kläder till oss. När jag började i realskolan och min syster gick kvar i Segeltorpsskolan då började vi använda olika kläder. Efter olika jobb så utbildade jag mig till lågstadielärare och min syster till frisör. Vår mamma hade också en damfrisering i Snättringe så jag har haft  tillgång till gratis hårvård och har det än i dag. Min snälla syster färgar och klipper mitt hår.

När jag blev pensionär så arbetade jag på Skeppsta skola och fick följa barnen i tre år. Det var bland de bästa år jag haft som lärare.  Trevliga barn och föräldrar. På skolan jobbade en duktig lärare med intresse för sång, musik och poesi. Hans namn var Bengt Landin. När jag slutade hade han diktat lite om mig. Så här lyder det,

Hon kom som en stormvind från Guldsmedsmora

Sveriges piggaste pensionär.

En dam med ambitioner så stora

inom den pedagogiska sfär,

som bygger sin gärning på nyfikenhet,

på lusten att skapa, på lusten att forma.

Så lyckliga vi som haft henne här,

de värden hon tillfört har varit enorma.

Sån entusiasm och sån skaparkraft

det har vi tillförne  aldrig haft. 

Så tack att du gav oss en trio  av år,

vi niger och bugar och fäller en tår.

Det var härligt att få dessa ord. Kram från Bloggtanten nu 81 år

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards