Alla inlägg den 7 januari 2015

Av inger Nilsson - 7 januari 2015 15:22

Vi har ett litet snötäcke här i Sörmland. Jag såg på väderleksrapporten att det ska smälta bort. Både bra och dåligt tycker jag. Bra  för att jag slipper snöskottning, dåligt för att utan snö blir det så mörkt. Det är väl tur att det finns något man inte kan rå på. I helgerna har jag varit på födelsedagskalas hos mina barnbarn och syrrans barnbarn. Det är kul att träffa unga människor och diskutera lite med dom.

Jag kör ofta bil till Nykvarn för att handla. Det tar ungefär en halvtimme. Under tiden lyssnar jag på bilradion. Då spelade dom Beautiful, beautiful brown eyes. Tänk vilka minnesbilder man får till musik. Det var 1952 jag träffade mina barns pappa. Han och en kompis spelade gitarr och sjöng sången för mig vid olika tillfällen. Jag kan se hur rummet såg ut och vilka tavlor det fanns på väggarna och mycket annat. Jag har också väldigt gamla musikminnen . Det var på 40-talet då min mamma och mormor gnolade på Karl Gerhards visor när de stökade i köket. Då ser man allt i köket framför sig vedspisen, skåp, diskbänken där det bara fanns kallvatten. Minnen och musik hör verkligen ihop.

Här är en liten sång som min dotter Elisabeth framförde i radio 1980 . Hon skrev både text och musik till och spelade piano.

LISA

En gång för länge sen gick Lisa ner mot ängen.

Hon var glad att vara barn och lekte i sin ensamhet.

Hon såg de mest underliga ting.

Runt omkring fanns det blommor som hon gav till en ängel som kom ner från ett träd.

Och troll fanns det förstås med svans så lång som stigen ner till sjön där fisken finns som bet mig i tårna.

Ja, hon såg de mest underliga ting .

 Runt omkring fanns det blommor som hon gav till en ängel som kom ner från ett träd.

Ja, det finns underliga ting som kommer ner från ett träd.

Som mamma var man ju jättestolt när Harald Nobeli presenterade Elisabeth i sitt morgon program.

Ha det jättebra på det nya året önskar Bloggtanten



Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards