Alla inlägg den 25 december 2014

Av inger Nilsson - 25 december 2014 12:54

Det är trevligt och mysigt med julafton och att få fira tillsammans med barn och barnbarn. Det började med en jullunch hos  min ena dotter. Mycket god julmat var det. Det är också Ingela som ordnar trevligheter ute. Hon är en hejare på att baka olika bakverk. Det goda hårda brödet Ingela bakar till jul får man inte nog av. På eftermiddagen bjuder min andra dotter på födelsedagsfika i vävstugan med en päronpaj, JÄTTEGOD. Vävstugan är den äldsta byggnaden vid gården. När det var ett litet jordbruk där  var det ladugården med plats för två kor. Sen går Ingela ut för att göra iordning julstjärnan av granris och sätter sen ut julbocken och en massa gott i skogen. Först går vi ut till granrisstjärnan och sätter marshaller runtom och sjunger julsånger. Vi blandar sångerna allt ifrån Gläns över sjö och strand till Pepparkaksgubbarna. Det blir vackert och stämningsfullt. Då tänker jag också på dom som inte finns med längre. Sen är det dags för julbockspromenaden i skogen. Vi följer ljusen till bocken och tackar för presenter och godis. Barnbarnen har ju blivit stora men dom tycker detta är kul  och det tycker vi vuxna också. Lite senare äter vi alla en god julmiddag med maträtter som alla har bidragit med. Det blir lax, skinka, kålrotslåda, omelett mm. I år åt vi hos Elisabeth, Per och Linus i deras fina och snart färdigbyggda  lada med plats för många. Sen gick fackeltåget ner till mig på Täppan. Där fikade vi och bytte julklappar. Det är en lycka att kunna fira på detta sätt när man vet om hur många det finns ute i världen som varken har mat eller kläder. Jag försöker hjälpa med att skicka pengar till olika organisationer. Det var en liten dam som satt utanför vårt ICA och tiggde pengar. Syrran och jag försökte att bidra med lite pengar så hon kunde åka hem till sina tre barn. Det är ju så lite man kan göra,   men något känns bra. En god fortsättning på julen till er alla. Kram från Bloggtanten.   

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards