Direktlänk till inlägg 21 december 2014

Bak och julstök

Av inger Nilsson - 21 december 2014 17:33

Jag har bakat småkakor, sockerkakor med skorpsmulor och mandel och matbröd. I en tidning hittade jag ett gammaldags recept på en småkaka som hette Torplyckor. De blev jättegoda och här kommer receptet.

3dl vetemjöl

1 och en halv dl extra grovt rågmjöl

150 g smör Vill du ha dom extra möra tar du 200 g smör

 1 och en halv dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

Julklappsinslagning har det också varit förstås. Jag har sex barnbarn och tre bonus. Några år i rad har de fått till julklapp att bowla och en tacobuffe, De ville gärna ha det i år också. Det är jätteroligt att ha en upplevelse tillsammans.Då kommer också föräldrar med. Jag tycker det är jätteroligt att bowla. Jag var närmare 80 år innan

jag prövade på att bowla.Jag kastar med bägge händerna. Det är ju tillåtet. Jag såg ett proffs på TV som kastade klotet med bägge händerna så det behöver man inte skämmas för.

Jag sitter och tittar på min smällkaramell som jag gjorde i första klass. Jag har satt den i mitt tittskåp tillsammans med mitt första gosedjur och mina första kängor. Karamellen är rosa med guldband och en ängel på. Jag minns än i dag hur glad jag blev och hur fin ängeln var när fröken delade ut den. Karamellen är 75 år och välbevarad. Jag hade den i granen varje år men tyckte att det skulle vara kul att bevara den. Bokmärken är något som skolbarnen gillade att titta på och få. När jag jobbade som lärare i skolan hade jag alltid en vacker ask full med bokmärken som barnen fick välja av. De frågade alltid först får jag titta i bokmärksasken. En del barn skrev berättelser och dikter från att de hade valt ett bokmärke. 

Jag önskar er en GOD JUL kramar från bloggtanten

Var rädda om varandra tänk på barnen. Jag hade en pappa som drack för mycket alkohol så vissa jular är inte så roliga att tänka på.




 
 
Ingen bild

Lena Pettersson

23 december 2014 07:37

God Jul Inger och Gott Nytt År!

inger Nilsson

30 december 2014 15:56

Hej Lena!
Tack för julhälsningen. Hoppas att du mår bra och har det bra. Jag tycker vi hade trevligt när vi träffades. Men ibland ändras livet lite. Jag mår bra och har kunnat vara ute och krattat ända in i december. Jag önskar dig ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR
Jag hoppas att vi kan fortsätta att höras.
Kram från Inger

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards