Direktlänk till inlägg 30 maj 2014

Mors Dag

Av inger Nilsson - 30 maj 2014 20:40

Vi firar Mors Dag varje år med presenter och god mat. Det har blivit så att mina tre barn alltid kommer och firar mig.Det började med att när barnen var tonåringar så var det svårt att få dom att komma till mig på samma dag. Så jag sa kom på Mors Dag så bjuder jag på mat och tårta. Sedan dess har de alltid kommit och firat mig. Jag köper också små presenter så att barnbarnen kan ge sina föräldrar.I år önskade jag mig en näckros till att sätta ut i sjön. För tio år sedan fick jag en röd näckros som jag satte ner i sjön. Den har blommat varje år sen dess.

Instruktioner inför Mors Dag kom ut 1920. Dessa löd så här:

1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.

2.Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.

3.Hon bjuds före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.

4. Hon beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.

5. Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet där far i huset medverkar. Något vackert läses upp, utantill och hjärtats tack bringas MOR som är hemmets sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig Mors förståelse för all ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Mor sorg, suckar och bekymmer.

6. Frånvarande barn hälsa Mor med brev, telegram eller vykort som särskilt gjorts och tillhandahållas för MORS DAG.Det är kul att läsa dessa instruktioner. Idag ser det verkligen lite annorlunda ut. Vi fick alltid rita Morsdagskort i skolan och skriva en liten vers.När jag började som lärare på 70-talet tog man bort den seden. Det fanns ju barn i klasserna som inte hade någon mamma.Mors Dags firandet kommer från USA Här i Sverige togs iden upp av Cecilia Båth-Holmberg. Det är kul med alla festseder tycker jag.

Kram från bloggtanten 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards