Direktlänk till inlägg 2 januari 2014

NYÅRSAFTON

Av inger Nilsson - 2 januari 2014 15:45

GOTT NYTT ÅR!

Jag och mina barn och barnbarn har lite traditioner både till jul och nyårsafton. Vi brukar vara vid något av husen vid sjön. Där har jag styckat av var sin tomt till mina barn efter  det att mamma dog. Min tvillingsyster och jag har varit vid den lilla gården vid sjön sedan vi var små. Mormor och morfar köpte gården 1939. Vi har varit där på skollov och semestrar. Jag bor en liten bit från sjön på en utäga som hörde till gården. På nyårsafton var vi några stycken  hos min ena dotter. De har en liten vävstuga på tomten. Den har varit ladugård där det fick plats  för två kor. Den byggdes år 1860. Jag bjöd på gratinerad hummer och krustader med  getost och hjortronsylt. Hummer är för mig ett måste på nyårsafton. Ett  gott torrt mouserande vin hör till. Det blev mycket prat och många skratt. Vi talade också om förväntningar och önskningar för 2014.

Jag önskar att alla nära ska få vara friska inklusive mig själv och att jag ska orka jobba mycket i min trädgård. Kvällen avslutades med ett fint fyrverkeri.  Jag och tvillingsyrran fyller 160 år tillsammans i januari. Jag kanske skulle vilja åka tillbaka till Kreta och se hur där ser ut nu. Jag och syrran har varit där sexton gånger. Så vi har upplevt en massa kul där. Bl.a var vi bjudna till ett grekiskt bröllop. Det var storstilat må ni tro. Få se om det kan bli av.

Ett Gott Nytt År till er alla önskar Inger bloggtanten snart 80 år.  

 
 
skogsfen

skogsfen

2 januari 2014 16:55

Woow 160 år det var inte dåligt. Klart ni ska åka till Kreta och solen och varma bad. Hummer har vi med varje nyår älskar hummer men det får räcka en gång om året. I dag är första dagen som jag är ledig på mitt nya schema, hade det varit år 2013 så hade jag jobbat. Underbart. Jag har varit inne i stan och köpt mig ett par gåstavar med lite motstånd 4 kg. Känner att jag ska lägga tiden på mig själv. Mina intressen är mina katter och böcker, mat är inte dumt heller.
Stuga nere vid sjön låter mysigt, själv bor jag på landet men jag har inte sjötomt...kanske om jag står på taket och hugger ner lite skog då kan jag nog se sjön. :)
Kram från Skogsfen.

http://skogsfen.bloggplatsen.se

inger Nilsson

3 januari 2014 17:21

Hej! Tack för kommentaren
Jag älskar mina kissemissar. De är ett härligt sällskap. Min sambo dog 2005 så det det blev väldigt tomt hemma. Så nu går jag och "pratar" med Saffran, Vanilj och Lakrits om dagarna. De är sex år nu.Granngårdens honkatt kom till mig och stannade. Hon trivdes inte hemma för de hade så många hundar. Grannen sa att hon hade bara fått en kull ungar i sitt sjuttonåriga liv så jag skaffade inte några p-piller. Jo,jo på midsommaren stack hon bort en vecka. Hon födde sina ungar 27 aug.2005 Mamma Honsan blev 21 år. Hon fick tre ungar i en rotvälta i skogen. Hon kom hem och jag följde med henne till skogen och hon visade mig stället. Jag kunde inte ge bort någon. De var så underbara alla tre. Saffran är en hankatt. Han är röd. Lakrits och vanilj är honkatter. Lakrits är svart och vit och Vanilj är spräcklig, brun,grå,svart och vit. Jag har bilder på bloggen så du kan se dom.
Kramar från 12 tassar och Inger

 
Ingen bild

Ingela

3 januari 2014 17:59

Vad mysigt ni hade det på Nyårsafton! Men vi ska inte klaga alls. Det var dock några fler människor där vi var på tolvslaget. Du skulle inte ens ha gått in på San Marco platsen!
Kram på dig; Bloggtanten/Ingela

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards