Direktlänk till inlägg 17 december 2013

Lite fler minnen från förr

Av inger Nilsson - 17 december 2013 14:49

Idag har sotaren varit här. Då blir det mycket städning. Jag har två härliga kaminer som sprider värme och knaster i huset. Den ena kaminen har jag fått från Kalle på Skiren när han levde. Den är som ett konstverk med  prästkragar  på. Det som finns på agendan idag  är julbak, paketinslagning och att åka till affären och handla en massa mat. Vi blir femton på julmiddag här. När jag växte upp bestod julmiddagen av skinka, lutfisk och risgrynsgröt. Kanske det var någon sillinläggning också. Skinkan köpte vi av bonden och saltade den. Den torkade fisken lutade man tidigt i december och vattnade ur den.Jag var sjutton år innan jag åt lutfisk. Det är jättegott tycker jag. Jag är den enda i familjen som äter lutfisk. Jag gillar också att doppa i grytan. Då har jag sällskap av min svärson. Jaj kokar alltid min skinka själv. Efter jul kokar jag ärtsoppa på skinkspadet och bjuder barn och barnbarn. Till efterrätt brukar jag göra saffranspannkaka. Jag minns att förväntningarna var stora inför julafton när jag var barn. Det pirrade i magen. I väntan på julaftonskvällen sá sa´ vår mamma till mig och min tvillingsyster ut i snön och lek. Jag minns vintrarna som väldigt snörika. Vi hade en brant backe nära oss. Vi var många i backen som åkte skidor och spark. Vi satte ihop sex sparkar och åkte sparktåg. Det var inte så mycket trafik då. Alla jular var inte så kul. Pappa drack mycket alkohol. När han drack var han arg och skrek. När han var nykter var han jättesnäll. En jul kastade han ut våra julklappar på sophögen. Min mamma, syster och jag var väldigt ledsna. Vi fick gå ut och hämta klapparna. Vi var väldigt arga på vår pappa. När jag blev äldre tyckte jag väldigt synd om honom. Han var ledsen och tyckte han hade förstört sitt liv. När jag var fjorton år skilde sig mamma och pappa. Min syster och jag hade alltid en trygghet i vår mamma. Mormor och morfar bodde bara en liten bit ifrån oss så vi kunde gå dit om det blev besvärligt. Jag tänker ändå på min uppväxt som en fin tid. Det är ju många i dag som har föräldrar med alkoholproblem. Jag tror att man måste tänka på det POSITIVA.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards