Direktlänk till inlägg 6 oktober 2013

Hösten i trädgården

Av inger Nilsson - 6 oktober 2013 16:50

Jag har börjat med ett nytt trädgårdsprojekt intill Sinnenas trädgård. Jag kallar platsen för Lunden. Där fanns en massa stenar som jag har frilagt. Runt stenarna har jag grävt och lagt på jord. Jag har planterat digitalis och satt en massa lökar.  Sedan ska jag sätta lite buskar och träd där. Flera sorters blommor ska jag förstås planteras. Det får bli till våren. Jag har grävt och gallrat en del plantor i rabatterna. Alla krukor jag har haft blommor i har jag tömt och satt undan. Mina fuchsior och pelargonior har jag klippt ner och ska sätta in dom i mitt pumphus där det bara är några grader varmt. Nu är det krattning och annat trädgårdspyssel kvar som gäller. Sinnenas trägård är ju första året med buskar och blommor. Det har varit väldigt vackert där. Oftast sätter man för mycket växter så jag ska planera lite annorlunda till våren. Bl.a köpte jag två fina gräsplantor som blev vackra men bredde ut sig. Blommorna runt gräsen har jag flyttat på. I går bjöd jag mina barn och deras respektive på middag. Mitt yngsta barnbarn var också med.Jag bjöd på rådjursstek och grönsaker i ugn. Jag gör en topping till grönsakerna. Det blir jättegott och är enkelt att göra. Jag lägger ströbröd i en skål och häller på olivolja och raps och smörolja och blandar. Det ska vara ganska mycket olja men det får inte rinna. Krydda med salt och peppar och pressa ett par vitlöksklyftor i. Jag hade också timjan och persilja i från mitt kryddland. Toppingen lägger jag på när grönsakerna nästan är färdiga. Klart när toppingen fått färg. Efterrätten var äpplen i ugn som fick en deg av smör, mjöl ,socker och grovhackade nötter uppepå. Glass serverades till. Alla tyckte middagen var jättegod. OMGE DIG GÄRNA MED VÄXTER Kram från bloggtanten.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards