Direktlänk till inlägg 7 mars 2013

Lite om skolan idag.

Av inger Nilsson - 7 mars 2013 15:36

Skolan är på många sätt bra idag. I jakten på alla kunskapskrav så får de viktiga estetiska ämnena stå åt sidan. Jag menar  inte att man måste renodla de estetiska ämnena utan låta dessa ingå varje dag i alla ämnen. Pennan och penseln är borta. Man har försummat handen och penseln. Barnen har tillgång till ett oändligt flöde av information och de kan mycket. Men på vissa bitar är de analfabeter. Pysslet är borta. Det är ju inte produkten som är viktigast utan vägen dit. Det är viktigt för motoriken att få använda olika pysselmaterial. En del barn har t.ex svårt för att använda saxen. Färg och form är också en viktig del för utvecklingen. Barnen behöver själva få exprimentera med olika färgkombinationer. På lågstadiet tycker jag att det ska finnas pysselhörna och målarhörna. På mellanstadiet ska de också finnas experimenthörnor. Man kan ju göra allt detta på datorn. Men att barnen själva får jobba kreativt är mycket viktigt. Ett kreativt jobb ger också goda samtal.   Den lekfulla attityden , en tillåtande miljö och en positiv anda i klassrummet är positivt för lärandet. De barn som behöver hjälp får det inte idag. Det behövs mer resurser. Fler lärare förstås. Men kan kan organisera om. Är man två klasser som har ett samarbete så kan t.ex en lärare ta med sig en stor del av klasserna och ha skrivlektion med de som är intresserade. De andra kan läraren och en specialpedagog hjälpas åt med. Det fordrar förstås lokaler. I  DN i dag står det om niornas mattekunskaper. Det skrivs om att eleverna tror att en fjärdedel är mer än en tredjedel. Ja, det är nästan konstigt att inte låg och mellanstadiet har kunnat konkretisera detta så att alla har lärt sig. På lågstadiet bakade vi muffins och delade i olika delar. Jag behövde bara påminna barnen om muffinsbaket så kom dom ihåg. På högstadiet får väl eleverna baka tårtor och dela på. Jag är säker på att alla har lärt sig då. En del elever behöver mer för att få lika mycket. EN SKOLA FÖR ALLA HAR VI INTE. EN SKOLA FÖR DE FLESTA HAR VI.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards