Alla inlägg den 20 februari 2013

Av inger Nilsson - 20 februari 2013 12:08

I natt vaknade jag av att mina tre gosedjur satt och morrade i köksfönstret. Jag tittade ut och såg räven smyga förbi. När katterna ser något utanför brukar dom springa ut men nu satt dom kvar i fönstret. Dom är säkert lite skraja för räven. Det är en fin och välmående räv som besöker komposterna här omkring. På min kompost finns bara apelsinskal kvar på morgonen. Det känns bra om man kastar något och djuren äter upp det. Jag matar också rådjuren  med morötter och äpplen. Nu lite från min lärartid. Jag arbetade i matematik hela min lärartid efter Gudrun Malmers metoder. Hon skrev läromedel i matematik och var metodiklektor. Jag kom att träffa henne många gånger under min lärartid vid olika tillfällen som konferenser och biennaler. Jag lärde känna henne när jag sökte jobb som outbildad lärare i Huddinge skolor. Hon tog väl hand om mig och kom att betyda väldigt mycket för mig när det gällde inlärning och sätt att förmedla kunskaper. Jag kan inte nog tacka henne för allt. Hennes metodik och kreativitet håller idag och i framtiden också. Jag gjorde räkneväskor efter hennes modell i papper åt alla barnen i klassen. Det ska vara två stycken av varje talbild från 1-10 . Det blir udda och jämna som man sätter ihop  och man frågar barnen t.ex.vilken talbild passar till fyran o.s.v Nu till en mycket viktig grej, alla barnen ska ha varsin räkneväska även dom som kan detta. Annars blir det för känsligt för de barn som behöver använda räkneväskan. Jag blev varse om detta när jag hjälpte till i olika klassser de sista åren jag jobbade. Jag slutade när jag var 73 år. Jag älskade verkligen mitt lärarjobb. Tänk att komma till jobbet varje dag och barnen kom springande och ropade, hej Inger.

LJUSET LYSER FÖR ANDRA ICKE FÖR SIG SJÄLVT.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards