Alla inlägg den 16 februari 2013

Av inger Nilsson - 16 februari 2013 10:49

Det var roligt att börja arbeta som utbildad lågstadielärare. Jag hade ju fått en bred praktik under mina sex år som outbildad lärare i Huddinge skolor som jag skrivit om i en tidigare blogg. Jag började på vårterminen -77 att arbeta  på en  skola i Gnesta. Som jag skrev i min förra blogg så var jag intresserad av att arbeta med Ulrika Leimars LTG , läsning på talets grund. Det passade mig bra för jag ville jobba individanpassat och kreativt med barnen. Att jobba med LTG metoden fordrade ett förändrat arbetssätt. Jag ska ge ett ex. på detta. Barnen skulle skriva små händelseböcker efter sina färdigheter. Då kan inte 24 elever skriva samtidigt. Då har man ingen chans att kunna hjälpa var och en. Jag iordningsställde olika arbeten på fyra ställen i klassrummet. Jag kallade dom för arbetshörnor. De kunde innehålla arbeten som klippa, klistra, rita, måla,fingervirkning och olika stenciler i matte och svenska. Det måste finnas arbeten som  passar för alla och något som barnen kunde jobba med alldeles självständigt. Då behövde barnen inte fråga mig om något när jag var upptagen att hjälpa de sex eleverna med att skriva händelseböcker. Det var på grund av det förändrade arbetssättet som inte LTG metoden fick någon genomslagskraft. Det var svårigheter för lärare att förändra sitt arbetssätt. Ulrika L menade att man ska börja med barnens ordförråd och att utveckla detta. Hon skrev att barnen har ordet astronaut i sitt ordförråd men vet inte vad ordet os betyder. Innan barnen började att skriva bokstäver hade jag kollat vilka små och stora bokstäver alla kunde. Sen fick dom börja att skriva bokstäverna i sitt förnnamn. Vi gjorde också en bokstav gemensamt och tillverkade en liten grej till detta. Detta arbetssätt behöll jag genom åren som lärare.

MÅNGA FALLER HELLRE UTFÖR TRAPPAN ÄN TAR ETT LJUS I HANDEN.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards