Direktlänk till inlägg 6 februari 2013

Lärarhögskolan

Av inger Nilsson - 6 februari 2013 14:46

Jag började på Lärarhögskolan i Stockholm hösten -74 och var klar -76. Jag var skild och bodde i Gnesta. Det var lite svårt att få ekonomin att gå ihop och att vara ensamstående med tre barn. Två var tonåringar och den yngsta elva år. Jag jobbade då nätter och lediga dagar på Skärholmens Pensionärshem. Jag åkte ibland direkt till Lärarhögskolan från Skärholmen. Då var det skönt när dom visade film eller bilder.  Då kunde man blunda lite.  När man var 40 år orkade  man med detta och när man önskade så mycket att få en lärarexamen. Efter en tid träffade jag min sambo som då hjälpte mig med ekonomin när vi flyttade ihop. Vi fick trettio fina år tillsammans innan han avled i en lungsjukdom. Det var ju i mitten av 70-talet jag gick på Lärarhögskolan och vi fick inblick i olika pedagogers arbete genom att göra studiebesök och läsa olika litteratur. Jag var mycket intresserad av Priorn Western School, Ulrika Leimar, Maria Montessori, Antroposoferna och Freinet, Ett barn har hundra språk. Skolan hette Reggio Emilia. Vi gjorde studiebesök i Ulrika Leimars klass och hos Antroposoferna. Jag blev mycket intresserad av olika pedagoger. Det fina med att studera  så mycket olika pedagogik är att man kan ta det bästa från alla och omsätta i praktiken. Den läroplan jag tyckte var bäst var Lgr.80 Den läroplanen hade sina brister en av dessa var att det stod för många bör inte ska. Så de flesta kunde ju fortsätta som vanligt ingen förändring behövdes då göras. Rektorerna var lite för passiva. Lärarhögskolan var en trevlig, lärorik men mycket arbetsam plats. Här är några lektioner jag kommer särskilt ihåg. På en gymnastiklektion sa läraren du måste lära dig att hjula. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Jag sa, men snälla du jag är ju fyrtio år och har aldrig kunnat. Jag sa till henne jag är duktig att hoppa över plintar, räcker inte det? Det fick väl gå då. Examensarbetet i Bild och Form valde jag att göra ett tema om hösten.Min sambo som var fotograf tog fina höstbilder som jag visade till Vivaldis ,Hösten. Jag målade en bild med härliga höstfärger. Sen skulle jag brodera en tavla med höstfärger. Jag bad min snälla mamma att göra detta för jag hann inte. Det var ett teamwork som fick ett bra betyg. Jag var mycket intresserad av biologi. Vi hade en jätteduktig lärare. Det  har jag haft nytta av i alla år.

LÄRARINNAN RESTE PÅ SIG OCH SA DET ÄR FRAMFÖRALLT TVÅ PUNKTER JAG VILL VISA PÅ.

 
 
Gunilla och Frasse

Gunilla och Frasse

9 februari 2013 19:33

Härligt att läsa om hur ambitiös och engagerad du var som blivande och aktiv lärare. Det är ju ett av de viktigaste jobben man kan ha!
Alltid bra att ha en mamma till hands när uppgifterna blir alltför svåra :-) Och så skönt att du slapp lära dig hjula, har själv aldrig kunnat det och det har gått rätt hyfsat för mig ändå :-)
Kramar och tassklappar från oss!

http://gunillaofrasse.allas.se

inger Nilsson

12 februari 2013 16:20

Hej Gunilla o Frasse!
Vad det är trevligt att höra från er. Jag ska fortsätta att skriva lite om min lärartid sen. Jag har mycket snö utanför stugan. Mina kissar hoppar och skuttar i snön. Jag känner mig bra nu och har kunnat vara ute en del. Jag hoppas att du Gunilla ska klara dig för alla infektioner som går.
Många Hjärtemjau till Frasse och Gunilla från Inger.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards