Alla inlägg den 26 december 2012

Av inger Nilsson - 26 december 2012 15:49

Härligt vinterväder. Mycket snö att pulsa i. Morgonmysigt med hembakat bröd ,kaffe, julsånger och många ljus. Klockan två pulsar jag i snön upp till vävstugan. Den äger min ena dotter nu. Hon ska fira sin födelsedag lite i efterhand. Hon bjuder på glögg och päronkaka. Utanför stugan brinner eldkorgar. Ett spår med  marschaller lyser upp.Sedan blir det en timme med Kalle Anka. Jag tittar lite och förbereder dukningen inför kvällens julmiddag. Klockan fyra samlas vi till Julbockspromenaden. Vi går först till granrisstjärnan som är utlagd på snön. Där sätter alla ut och tänder marschaller. Det blir jättevackert. Vi sjunger julsånger och tänker lite på de som inte är med oss idag. Min ena dotter har hållit i den här jultraditionen över tjugo år. Sedan vandrar vi upp i skogen där julbocken står. Av bocken får barnbarnen presenter och godis. Julbocken stod vid en stor sten och hade en ljusgloria runt sig av ljus. Barnbarnen är i åldrarna från över tjugo år ner till tio. Men alla vill att detta ska fortsätta. Det tycker jag är kul. Klockan sju samlas vi hos mig på Täppan till en härlig julmiddag. Alla har med sig av julens läckerheter. Vi har i förväg bestämt vilka rätter vi ska laga. Tomten kommer så klart med klappar. Vi byter också vuxenklappar. Jag kokar alltid en julskinka så jag får ett gott spad. Idag har jag kokat ärtsoppa  på spadet och gjort ris a la Malta. Det blir en liten bjudning i kväll. BÄTTRE ATT VARA UTE PÅ HAL IS OCH HA DET GLATT, ÄN ATT STÅ I LERA OCH SÖRJA.   

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards