Alla inlägg den 10 december 2012

Av inger Nilsson - 10 december 2012 16:58

I går var min syster och jag på julmarknad i Södertälje. Det var en fin julmarknad på Torekällberget. På morgonen var det 17 grader kallt och sol. Snön gnistrade på träden .Det var ljust och vackert.Så trevligt det var att besöka de gamla husen och se hur människorna bodde förr. Jag gillar jättemycket gamla saker och prylar. Jag har ett par rum som jag försöker att möblera med gammalt. Jag lägger också fram en  massa prylar som t.ex. en knyppeldyna och strykjärn. Jag har min mormor Cecilias toalettbord från  sent  1800-tal. Det är sammansatt av två mindre spegelpartier och ett högre där man kan se sig i helbild. Inne i köket har jag tio handsnidade stolar. De kommer också från min mormors hem och är tillverkade i slutet av 1800-talet. De är tillverkade i Småland där min mormor kommer ifrån. När jag var liten hade vi också gran med levande ljus. Jag har ljushållarna kvar och brukar sätta dom i granen. Här på landet där jag bor fick vi inte el förrän 1977. Då hade vi fotogenlampor  som belysning och maten i en jordkällare. Mjölken som vi hämtade hos bonden i granngården hängde vi ner i vår brunn för att kyla av. Min mormor och morfar köpte gården vid sjön 1939 för tretusenkronor. Vi bodde bara där på somrarna utom vi krigsslutet innan min tvillingsyster och jag hade börjat skolan. Man var rädd för att kriget skulle komma hit. Min morbror hade lastbil. Alla som hade en fick åka och ställa upp dom på Nyköpings flygplats så  att inga flygplan skulle kunna landa där. Mer om gamla dar´ kommer.DOM TALAR OM MIG PÅ SLOTTET SA MORMOR CECILIA NÄR HON NÖS.

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards