Direktlänk till inlägg 14 november 2012

Fortsatt jobb som ox.lärare

Av inger Nilsson - 14 november 2012 16:19

Jag jobbade som oexaminerad lärare i Huddinge skolor mellan 1966 och 1973 på våren under Gudrun Malmer som rektor. Hon var väldigt noga med det  matematiska språket. Det heter inte räkna tal . Man säger lösa exempel. Något som jag fick lära mig var att det inte var självklart att barnen kunde räkna t.ex. två plus tre. Barnen måste ha klart för sig, vad står två för och vad står tre för. Vad betyder plustecknet och vad betyder lika med tecknet. Hon har skrivit många böcker som jag har haft stor nytta av. Jag har dom fortfarande i min boksamling. Jag har rekommenderat dom för många kollegor. Dom används än idag. Det vet jag för min ena dotter är specialpedagog. På föräldramöten har jag belyst det matematiska språket enligt Gudrun Malmer. När jag började var klädseln väldigt strikt. Så småningom fick man ha terylenbyxor med tillhörande jacka. Jag hade ganska många i min garderob i olika färger. Jag kom ihåg att när det kom två lärarkandidater i jeans så fick dom vända om hem och byta. När man hade fikarast i lärarrummet vågade jag inte säga att jag läste veckotidningar det var inte fint nog.Under 1966 försvann bordsbönen som inledde barnens lunch. Det kom direktiv uppifrån. När jag fick min första lärarlön köpte jag ett litet spegelbord som var förgyllt och hade en marmorskiva. Det står i mitt vardagsrum idag. Det var härligt att tjäna egna pengar så man inte behövde fråga sin man för att kunna köpa lite som man ville ha. Tänk att kunna inhandla en blus eller kjol utan att fråga.BOCKA,HÄLSA ,SNYT DIG, SÄTT DIG OCH VAR SOM EN MÄNNISKA . 

 
 
Ingen bild

Ingela

27 november 2012 19:12

Det är kul att läsa din blogg!
Kram
Ingela

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards