Direktlänk till inlägg 2 juni 2012

Ruskväder

Av inger Nilsson - 2 juni 2012 12:08

Usch, regnväder plus 10 grader. Det är ju bra med regn. men det behöver väl inte hålla på i flera dagar. Passade på att gå igenom min frysbox. Nu är det dags att göra sylt av jordgubbar och blåbär innan den nya bärsäsongen börjar. Hemlagad sylt är ju mycket godare än köpsylten. Har varit ute och rensat lite i regnet. Det är stora knoppar på kaprifolen. Det är en ljuvlig doft när blommorna slår ut. När jordgubbarna är som billigast köper jag en hel låda. När jag rensar äter jag säkert flera liter. Jordgubbar är ju jättegott. Katterna ligger mest och sover. Dom tittar ut genom fönstren och kollar vädret för dagen. På nätterna springer dom ut och in. När jag stiger upp på morgonen ligger de tre på sina platser.Då ropar jag "gomorron". Då jamar dom och sträcker på sig. Vanilj kommer alltid och väcker mig vid fyratiden. Då låter jamet på ett särskilt sätt. Det kan man inte ta fel på. Det är förstås matjamet. Om jag inte stiger upp och ger henne mat hoppar hon upp överallt till jag  kommit ur sängen. Jag är en liten passopp. På dagarna om dom vill gå ut sätter dom sig vid dörren och jamar. Då ska jag öppna dörren åt dom, då duger inte kattluckan. Jag tycker våren går för fort snart är det ju midsommar. Jag har ett minne av en midsommardans vid Jeriko gård i Snättringe. Mamma hde sytt  gula klänningar av tyg  som heter beckebölja till oss tvillingsyrror. För dom som inte vet hur tyget ser ut är det ett bubbligt tyg. Det var modernt då på slutet av 40-talet med klänningar som räckte till vaderna. Vi hade också fått nya sandaletter som man snörde upp på vaderna. Vi tyckte att vi var väldigt fina. Killarna bjöd upp oss till dans, vi hade blivit lite killintresserade. Vi hade kul den kvällen.Det här skrev vår mamma till oss när vi fyllde 60 år.Det var för länge sen och då det kom två töser små, så små. Men växte gjorde de ändå och blev så söta så. Tiden gick och barn de fått, men hållit ihop i vått och torrt. Så nu vi får Hurra för de två som idag fyller sextioår. Det har gått 18 år sen detta skrevs. Mamma och min sambo dog 2005. Mamma skulle ha fyllt 99 år. Mamma var en stark, hjälpsam och en snäll person. Hon ställde upp för alla. Jag saknar henne och min sambo väldigt mycket. Tur är att jag har så  snälla och hjälpsamma barn.LIVET ÄR DET SOM HÄNDER MEDAN DU GÖR UPP ANDRA PLANER. JOHN LENNON

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inger Nilsson - 13 december 2021 15:06

Det är grått och disigt och nollgrader- I december har det också varit en mycket kall period med minus 15 grader.Jag har julpntat lite med ljusstakar, tomtar och dukar m.m. Jag bakar kokostoppar. Jag ska ge mina barn och barnbarn-i varsin påse . Jag ...

Av inger Nilsson - 17 november 2021 15:51

Nu är det verkligen gråa och mörka dagar. Klockan är 16.00 och det är svart ute. Det duggregnar så det har bara blivit vedhämtning och fika hos min tvillingsyster. Vi ses och hörs varje dag. I dessa pandemitider är det verkligen roligt att ha en syst...

Av inger Nilsson - 18 oktober 2021 11:47

Mycket är att tänka på till hösten, plocka in en massa prylar jag alltid ställer uti trädgården- Jag har också klippt buskar , rensat och tagit bort en massa visset. Jag har haft tre gulliga katter sen dom föddes, Vanilj, Lakrits och Saffran i fjor...

Av inger Nilsson - 19 september 2021 15:21

Den 4 september fiskar vi kräftor. Det får killarna ordna. Först träffas vi vid sjöstugan och bryggan och grillar lite gott. Det var kyligt på kvällen så jag klädde på mig mycket kläder. Per och Björn vittjar burarna två gånger på natten. Det blev in...

Av inger Nilsson - 25 augusti 2021 12:47

Idag fyller min son Björn 67 år och mitt barnbarn 33 år. De blev hundra år ihop. Vi hade kalas hos Björn i lördags på hans veranda. Ingela hade hittat på lite kul med några små presenter. Hon grattade från kungen och Silvia. Björn hade lagat maten . ...

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards