Alla inlägg den 22 april 2012

Av inger Nilsson - 22 april 2012 17:57

Jag har ju förut skrivit om min skoltid. Nu ska jag berätta vad som hände därefter. Jag var sexton år när jag sökte jobb på Älvsjöposten. Jag fick jobbet och jag fick plats i kassan. Hur vågade dom att sätta mig på den platsen med ansvar över så mycket pengar. Det var lätt att få jobb när jag växte upp. Jag började att jobba i slutet av 40-talet. På posten var jag något år sen ville jag pröva något nytt. Jag sökte jobb på Georg Bolle AB som telefonist. Det tyckte jag var ett jättekul jobb Jag hade en trevlig arbetskamrat som hette Lola och vi hade mycket roligt ihop. På den tiden var det inte så noga med att hålla tider. På sommarmorgnarna spelade Lola och jag tennis med disponenten och vd.n Var det badväder åkte vi till  Gömmaren och badade och hade picknick med oss. Vi kunde vara en halvtimme försenade men det gjorde ingenting. Till jul fick vi en halv månadslön och bjöds på julmiddag på Djurgårdsbrunns värdshus. Det var fina tider det. All personal var jättetrevliga och hjälpsamma. En vår samlade direktör Bolle all personal till sitt sommarställe i Södertäljetrakten. Vi krattade och gjorde iordning tomten och blev sedan bjudna  på en härlig lunch. Vi uppskattade alla att få tillbringa en arbetsdag ute. Lola och jag gissade på personer hur dom såg ut efter det vi hade pratat med dom i telefonen. Den här är nog snygg, lång, tjock , gammal eller ung. Vi fick hålla oss ifrån att skratta när de dök upp på firman. Det var en härlig jobbartid. Jag prövade också på att jobba i en guldsmedsaffär. Där fick jag bara damma och putsa silver så jag slutade där ganska snart Jag jobbade också en tid på Skogsägarföreningen som fakturist. De andra tjejerna på jobbet sa du hade snygga ben annars anställer dom inte. Det var väl mest på skoj. Jag blev lite smickrad. Alla var generösa och trevliga på det jobbet också. Men det var inte riktigt min grej så jag  slutade när jag blev gravid vid 20-års ålder. Fortsättning följer om mina jobbsatsningar efter tio år hemma med barn. 

Senaste inläggen

Presentation


mina intressen är mina 3 katter, trädgården och skolfrågor

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards